بررسی عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی و مرگ در دیابت نوع یک با کمک هوش مصنوعی

6مارس 2019- در ترکیب با روش های آماری معمول، هوش مصنوعی (AI) در مطالعه ی حاضر بمنظور مطالعه ی عوامل خطر در دیابت نوع 1 مورد استفاده قرار گرفت. هدف این مطالعه شناسایی مهمترین شاخص های خطر بالقوه برای بیماری های قلبی-عروقی و مرگ در میان این گروه از بیماران بود.

پرفسور Aidin Rawshani، نویسنده ی مسئول این مقاله از آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ می گوید: موضوع منحصر به فرد در مورد این مطالعه اینست که ما از آنالیز یادگیری ماشین، یعنی الگوریتم هایی برایAI ، بمنظور ارزیابی شدت ارتباط برای عوامل خطر قلبی عروقی استفاده کردیم. نتایج این مطالعه در مجله ی Circulationمنتشر شدهاست.

این مطالعه بر اساس اطلاعات ثبت شده در مورد 32611 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 بود که میانگین مدت ابتلای آنها به بیماری دیابت 18 سال بود. زمان پیگیری به طور متوسط ​​اندکی بیش از 10 سال بود. محققان در کنار تجزیه و تحلیل آماری سنتی، ازAI استفاده کردند. یادگیری خودکار، این نرم افزار کامپیوتری را قادر می سازد تا توانایی خود را برای پیش بینی مرگ و بیماری های قلبی عروقی بهبود بخشد.

هنگامی که سهم نسبی 17 عامل خطر مورد بررسی قرار گرفت، پنج عامل بعنوان قوی ترین عوامل برای پیش بینی مشخص گردید: بالا بودن قند خون بمدت طولانی (هموگلوبین گلیکوزیله یا HbA1c)، اختلال عملکرد کلیه، طول مدت ابتلا به دیابت نوع 1، بالا بودن فشار خون سیستولیک (عدد بالایی در اندازه گیری فشار خون) و بالا بودن "کلسترول بد" (LDL  یا لیپوپروتئین با دانسیته ی پایین).

بالا بودن قند خون به مدت طولانی یک عامل بسیار مهم است

نتایج این تحقیق نشان داد که پایین تر بودن میزان سه متغیر: قند خون دراز مدت، فشار خون سیستولیک و سطوح LDL،نسبت به آنچه در دستورالعمل های ملی توصیه می شود، با خطر پایین تری برای بیماری قلبی و مرگ و میر همراه است.

یکی دیگر از یافته های این مطالعه، ارتباط بین آلبومینوری (دفع سطح بالایی از پروتئین در ادرار) و افزایش دو تا چهار برابری خطر برای نتایج مورد مطالعه(بیماریهای قلبی عروقی و مرگ و میر) بود. آلبومینوری همراه با قند خون بالا در مدت طولانی، فاکتورهایی بودند که به وضوح این نتایج را پیش بینی می کردند.

بر اساس مدل های یادگیری ماشین، قند خون بالا به توسعه ی سایر عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی کمک می کند. علاوه بر این، محققان اندرکنش متقابل واضحی را بین عوامل خطری که نمی توان آنها را تحت تاثیر قرار داد(مانند سن و مدت زمان دیابت) و عواملی که می توان آنها را تحت تاثیر قرار داد(قند خون در بلند مدت، فشار خون سیستولیک، کلسترول LDL و آلبومینوری) یافتند.

این گروه تحقیقاتی قبلا نشان داده بود که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که موفق شده اند بیش از یک عامل خطر را در خود کنترل کنند، در معرض خطر کمتری برای انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی هستند، اما خطر مرگ و نارسایی قلبی در آنها همچنان بالا است.

مطالعه ی حاضر نشان می دهد که پیش بینی های کلیدی بیماری های قلبی عروقی و مرگ در این گروه از بیماران، به طور عمده همان عوامل خطر ساز معمول هستند که به جز سن و مدت زمان دیابت، می توان آنها را تحت تاثیر قرار داد و کنترل نمود.

پرفسور Rawshani می گوید: افزایش تمرکز بالینی بر این عوامل خطر باید باعث کاهش نسبتا بیشتر خطر مرگ و میر و بیماری های قلبی عروقی شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-ai-factors-diabetes.html